fredag 30 november 2007

30 Nevember

Systrar och bröder, kära bloggläsare.
Jag hoppas att ni mår bra!

Semifinalen i Idol är avgjord. Och ja, Hanna, om du inte vill läsa mer av mitt Idol-tjaffs så kan du sluta läsa nu och hoppas på ett nytt inlägg snart ;)

Men iaf, Idol. Hela grejen är helt sjuk. Halva svenska folket är engagerade i något som ungefär en åttondel förstår hela meningen med. I Idol så söker de inte den bästa musikern i Sverige, utan den bästa artisten eller idolen. Skillnaden mellan idoler och musiker är stor. En musiker kan sina grejer så det bara smäller om det, de sätter varenda ton och sjunger som gudar (när jag ändå pratar Idol så är det väll lite underförstått att jag talar om musiker med sång som huvudinstrument) En musiker behöver inte vara total på scenen men det är såklart ett stort plus om man som musiker vill kunna leva på att framföra sin musik.
En idol eller artist däremot kan klara sig på att inte sätta alla toner om man har en scennärvaro, om man kan leverera känslor, bjuda på sig själv, stå naken på scenen. Självklart så måste man ju ha en musikalisk talang för att kunna hålla på med musik.
Jag kan inte bli en konstnär om jag inte bemästrar min konstnärliga form på något sätt.

Och i Idol så söker man en person med scennärvaro, som showar och leverarar känslor i sång, Inte den som sjunger bästast.

Därför så är jag väldigt glad över att Amanda Jenssen med sin unika halvbraiga röst och otroliga scennärvaro och konst att leverara känslor och Marie Picasso med sin otroliga röst och bredd och halvbraiga scennärvaro och scenspråk, kom i final!

Därför att dessa två kompletterar varandra på ett bra sätt och det kommer att bli en hejdundrande show nästa fredag! Frågan är bara vem som vinner. Hon med den otroliga scennärvaron eller hon som sjunger som en gud? Jadu, bara Svenska folket vet.

Jag tycker också att det är väldigt skönt att Andreas åkte ut ikväll. Tyvärr Andreas du är ingen Idol, men du är påväg att bli en musiker. Han har en okej röst men gör sig inte bra på scenen. Sen kanske det är också för att han personligen inte faller mig in i smaken, jag tror inte ens att jag skulle köpa en skiva med honom. Dock min personliga åsikt.

Sen vill jag bara säga, till alla er därute som har en bra röst och söker tilll Idol, men inte kommer med eller ens kommer till TV-juryn. Var inte ledsna, det betyder inte att ni inte har talang. Men det finns så sjukt många människor i vårt avlånga land med talang och om alla med talang skulle gå vidare så skulle det inte bli det som de vill ha, bra TV med folk som utmärker sig. Jag har själv hört en handfull personer i min bekantskapskrets som har talang som utmärker er i er umgängeskrets, men ni har kanske inte det som juryn vill ha, man måste verkligen charma dem med storm och utmärka sig. Synas.

Nu börjar jag bli trött märker jag så jag kommer lägga ner värksamheten, jag hoppas att ni förstår vad jag menar!

Så systrar och bröder

Massa kärlek!

Godnatt!

1 kommentar:

Hanna Broberg sa...

haha.. Med tanke på hur lite liv jag har och hur sällan du uppdaterar din blogg så ignorerade jag uppmaningen att sluta läsa...=P och upptäckte att jag tydligen upprepat skillnaden mellan musiker och idol så pass många gånger att det fastnat iaf =D